۱۹ خرداد ۱۳۹۲، ۱۰:۲۱

نشستی غیر رسمی همراه با تظاهرات حامیان تبت و اسنادی از جاسوسی سایبر

نشستی غیر رسمی همراه با تظاهرات حامیان تبت و اسنادی از جاسوسی سایبر

روسای جمهور آمریکا و چین در "رانچو میرج" کالیفرنیا دیدار کردند و این در حالی بود که خارج از این محل طرفداران استقلال تبت دست به تجمع زده بودند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از آسوشیتدپرس، "باراک اوباما" در دیدار با "شی جین پینگ" اسنادی را از جاسوسی سایبر چین از مراکز آمریکایی به وی ارائه کرد.

در همین رابطه شب گذشته یکی از مقامات آمریکایی اعلام کرد که "امنیت سایبری" اکنون در کانون روابط دو اقتصاد بزرگ دنیا قرار دارد.

به نوشته آسوشیتدپرس، در حالی که سیاست چندان شفافی ردباره امنیت سایبری وجود ندارد مقامات آمریکایی اعلام می کنند که اوباما و شی در مورد لزوم خلع سلاح هسته ای کره شمالی به توافق رسیده اند.

علاوه بر این موضوع، رهبران چین و آمریکا در نشست کالیفرنیا ابراز امیدواری کردند که روابط فردی آنها موجب از بین رفتن بی اعتمادی میان چین و آمریکا شود.با این حال "تام دانیلون" مشاور امنیت ملی آمریکا اعلام کرد که حل کردن موضوع امنیت سایبر برای آینده روابط دو کشور ضرروی است.

دانیلون که پس از دیدار اوباما و شی در جمع خبرنگاران سخن می گفت در ادامه افزود : اوباما در این دیدار به رئیس جمهور چین گفته که اگر موضوع امنیت سایبر حل نشود و چینی ها به سرقت اطلاعات از آمریکا ادامه بدهند این موضوع تبدیل به مشکلی بزرگ در روابط اقتصادی دو کشور می شود و بدون شک در دیگر روابط چین و آمریکا نیز تاثیر می گذارد.

به گفته مقامات چینی، شی در دیدار با اوباما دست داشتن دولت چین در جاسوسی سایبر را رد کرده و اعلام کرد که وی مسئولیتی در قبال حملات سایبری انجام شده به آمریکا ندارد.

بر اساس این گزارش اوباما و شی در دو روز گذشته به مدت هشت ساعت با یکیدگر گفتگو کرده اند که امنیت سایبر مهمترین محور مذاکرات آنها بوده است.

در همین رابطه "یانگ جیه چی" مشارو ارشد شی در امور سیاست خارجی گفت : امنیت سایبر نباید تبدیل به ریشه بدگمانی دو کشور به یکدیگر شود بلکه این موضوع باید تبدیل به یک نقطه روشن در همکاری های جدید دو کشور گردد.

به گفته یانگ، رهبران چین و آمریکا در این مذاکرات توافق کرده اند که با کنار گذاشتن اختلافات، روابط میان واشنگتن و پکن را افزایش بدهند.

در سال های اخیر جاسوسی سایبری تبدیل به یکی از مهمترین دلایل تنش میان چین و آمریکا شده بطوریکه چندی قبل پنتاگون (وزارت دفاع آمریکا) با انتشار گزارشی بطور رسمی چین را متهم به جاسوسی سایبری از آمریکا کرد.

گفتگوهای اوباما و رئیس جمهور چین در حالی در رانچو میرج برگزار شد که اطراف آن، طرفداران استقلال تبت با برگزاری تجمع اعلام کردند که این منطقه به هیچ وجه بخشی از چین نبوده است.

کد خبر 2071851

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha